logo o.s. Exulant

Občanské sdružení EXULANT


Hlavní stránka

Něco o Exulantu

Stanovy

Kontakt

Připravujeme

Proběhlé akce

Věstník

Publikace

Odkazy





stránky založeny 10.11.2005


přístupů od 1.12.2005
WEBovský počítadlo



1.6.2010
Doplněn věstník
č.29

11.5.2010
Aktualizace termínů chystaných akcí na rok 2010

9.12.2009
Zveřejněny informace o chystaném setkání rodu Andršů v Zelově



Proběhlé akce


Po stopách potomků exulantů na Volyni 6. - 10. července v 2006.

Ve dnech 6. - 10. července 2006 pořádalo občanské sdružení Exulant zájezd na Volyň. Účastníci jeli na Ukrajinu z různých důvodů. Někteří chtěli navštívit místo svého rodiště, někteří chtěli poznat, kde se narodili jejich rodiče či prarodiče. Poslední skupina účastníků chtěla využít příležitost, která se již nemusí opakovat, a to navštívit a poznat zemi, kterou obývali kromě jiných i potomci českých exulantů pro víru.

Jako člen poslední jmenované skupiny jsem o Volyni příliš informací neměl. Proto jsem byl překvapen, když jsem se dozvěděl, že i Ukrajina má svou obdobu Lidic – Český Malín. Vypálení české vesnice připomíná pomník, který nechal vybudoval pan Oldřich Rejchrt.

Na další zastávce na Michalovce jsme měli možnost hovořit s lidmi, kteří žijí na chudé vesnici. Mile mě překvapila pohostinnost obyvatel, kteří obhospodařují skromná políčka. Nemohl jsem se nezeptat, z čeho jsou obyvatelé ukrajinských vesnic živi. Potraviny pro svou spotřebu si vypěstují, ale z čeho zaplatí elektřinu nebo pohonné hmoty do automobilů, mají-li nějaké? Odpověď na sebe nedala dlouho čekat. Další den jsme navštívili městečko Zdolbunov a na něm místní tržiště. Při pohledu na trhovkyni s košíkem okurek nikdo nemusel na tuto otázku odpovídat. Sedí tam tak dlouho, dokud neprodá vše, s čím na trh přišla.

Když jsem porovnal navštívená města Luck a Rovno s vesnicemi Michalovkou a Mirotínem, které jsme také navštívili, viděl jsem rozdíl v životní úrovni obyvatel. Na vesnicích si mohli nechat zdát o asfaltových ulicích, všude bylo spoustu prachu, sem tam projel žebřiňák tažený koňmi, ale jinak tam bylo nádherné ticho. Ve městech jsme obdivovali nádhernou architekturu a byli rádi, že jsme přešli rušnou silnici ve zdraví.

Během zájezdu jsme se účastnili dvojích bohoslužeb (v Rovně a Lucku), které mohly českému člověku připadat poněkud dlouhé. Trvaly kolem tří hodin, nicméně všichni jsme se radovali z vytvořeného společenství.

Všude jsme však měli štěstí na příjemné a milé lidi. Velice rád zmíním rodinu, u níž jsem byl ještě s jedním kolegou ubytován. Byla to pěstounská rodina s dvanácti dětmi, která nás přijala jako staré přátele. Dodnes se mi vrací večer, kdy děvčata zpívala a hrála na tradiční ukrajinský nástroj na banduru a kdy jsme ukončili večer společným zpěvem křesťanských písní.

Přiznávám, že jsem jel do této země se strachem z něčeho neznámého, ale odjížděl jsem naplněn radostí z toho, že víra ve Stvořitele a Spasitele světa bourá hranice jazykové i vzdálenostní.

David Šmída



Byli jsme na Volyni.

Občanské sdružení Exulant pořádalo v létě roku 2006 dva zájezdy: v červnu do Kostnice a dalších míst a ve dnech 6. až 10. července na západní Ukrajinu. Západní Ukrajina - Volyň je místem, kde koncem 19. a v první polovině 20. století žila nezanedbatelná česká menšina. Byly to vlastně dvě větve Čechů, které se zde setkaly, když se tu otevřela možnost získat poměrně levně půdu a uživit své početné potomstvo. Jedna větev přišla přímo z Čech a postupně se z katolíků stali pravoslavní. Tu druhou tvořili potomci českých pobělohorských exulantů, kterým se Zelov a jeho okolí v Polsku již staly těsnými.

Řada lidí se za tento zájezd s poměrně nesourodým obsazením dlouho předem modlila. Mnozí si kladli otázky: Jaká bude cesta? Zvládneme to ještě ve svém věku a při svém zdravotním stavu? A co na místě? Jak to budeme vnímat? Díky Pánu Bohu, vše dopadlo dobře, nejen bez zdravotních potíží. Vraceli jsme se duchovně povzbuzeni s vědomím, že Pán Bůh své dílo konat nepřestal.

Výchozím místem zájezdu byl Žatec. Je to jedno z reemigračních středisek volyňských Čechů po 2. světové válce. Cestou směrem na východ se počet účastníků doplňoval. Poslední nastoupili v Opavě. Nikdo nechyběl, nikdo se neopozdil. A tak 44 účastníků ve věku od 17 do 77 let, od Aše až po Ostravsko, z různých církví i bez církevní příslušnosti, v pozdních odpoledních hodinách 6. července 2006 překonalo česko-polskou státní hranici v Českém Těšíně a vydalo se směrem na východ. K nim je potřeba připočítat i dva zkušené a velmi přátelské řidiče firmy Busmat, kteří s námi absolvovali náš program a bezpečně nás všechny dovezli zase zpět. Naše cesta končila v Žatci - krátce před půlnocí v pondělí 10. července. Někteří ovšem ještě pokračovali domů se svými blízkými auty, jiní již z Prahy vlakem do Chebu, Aše a na další místa.

Poblíž Dubna nás očekávala sestra Ljuba se svým manželem z baptistického sboru „Nový život“ v Lucku. Dovedli nás na místo kdysi výstavného, krásného, bohatého Českého Malína. Založen byl v roce 1870 českými přistěhovalci z Lounska, Rakovnicka a Žatecka. Zažil - podobně jako ostatní místa na Volyni, několikeré střídání vlád. Silně utrpěl za 1. světové války. Obyvatelé byli vyhnáni rakousko - uherskými vojsky na dva a půl roku. Pak se vrátili a zpustošený Malín byl znovu obnoven. A pak přišel tragický 13. červenec 1943. Z 444 obyvatel české a 26 polské nebo jiné národnosti bylo za živa upáleno, případně jinak zavražděno 374 Čechů, z toho 105 dětí do 14 let a 26 občanů polské národnosti. Zachránili se jen ti, kteří byli mimo obec nebo je němečtí fašisté použili k přesunu kořisti - hnaní dobytka a převozu uloupeného majetku. Těm se pak za veliké bouřky podařilo většinou uprchnout a zachránit se v lese. V sousedním Ukrajinském Malíně bylo tentýž den zavražděno 132 obyvatel.

Další zastávkou byla Michalovka poblíž Rovna, jen několik kilometrů od silnice Luck - Rovno (dnes Rivne). Můžeme říci, že to je kolébka českých baptistů i českých reformovaných evangelíků na Volyni. Byla založena v roce 1878 zejména přistěhovalci z exulantského Zelova a okolí v Polsku. Několik se jich přistěhovalo na Volyň již o něco dříve na jiná místa, ale brzy využili výhodnější podmínky pronájmu pozemků na panství knížete Karola Radzwila na Michalovce. Prvními přistěhovalci byli evangelíci, ale poměrně brzy přibyli i baptisté. V roce 1885 to již byla asi patnáctičlenná skupina baptistů, která konala bohoslužebná shromáždění a rychle se rozrůstala. Oba sbory měly rozvinutou duchovní práci i sborové složky -  pěvecké sbory, nedělní školu, hudbu. Evangelíci postavili kostel, na kterém je pamětní deska. Kostel však po reemigraci Čechů v roce 1947 přestal sloužit církevním účelům. Baptisté postavili modlitebnu, která již nestojí. Nestojí ani většina českých dřevěných chaloupek. Také bývalý hřbitov je dnes součástí lesa a lze tam nalézt jen zbytky náhrobků a několik kovových ohrádek. Podařilo se nám rozluštit jen tři jména a několik neúplných dat. Je to Jaroslav Provazník, Anna Petráková a Leon Klinger.

Po dlouhé cestě se většina účastníků s chutí napila vody ze studně nad bývalým evangelickým kostelem a umyla. Při tom se již místní obyvatelé začali vyptávat na své známé, kteří na Michalovce někdy bydleli nebo tam přijeli s různými zájezdy. Jedna žena dokonce s námi jela kus cesty, aby nám v autobuse zazpívala některé národní ukrajinské písně. Pak se musela několik kilometrů vracet (zřejmě pěšky) zpět.

Před 18. hodinou jsme dorazili k modlitebně či kostelu dnes prvního baptistického sboru v Rivnem-Basovom Kutu, kde jsme se setkali s kazatelem sboru Volodymirem Bachurem a dalšími našimi hostiteli. Ubytováním v rodinách členů sboru skončil druhý den naší cesty a první den pobytu na Ukrajině. Ráno nás již čekal další program - návštěva Zdolbunova, Mirotína, Českého Háje a kratší prohlídka oblastního třistatisícového města Rivne.

Počátky baptistické práce ve Zdolbunově spadají před 1. světovou válku. Samostatný sbor však zde vznikl teprve v době působení bratra kazatele Viléma Volanského, rodáka z Požděnic u Zelova. Oficiální shromáždění začala v Zdolbunově v roce 1926. Již koncem roku 1928 byla otevřena nově postavená modlitebna s kapacitou asi pro 150 lidí a bytem pro kazatele. Při stěhování Čechů do vlasti v roce 1947 byla předána ukrajinským baptistům, avšak sovětské orgány ji brzy zabavily a využívaly ji jako soudní budovu, v které soudili i věřící kvůli šíření evangelia. V současné době je majetkem ukrajinských baptistů, kterým byla vrácena v době Gorbačovovy vlády. Ti si však před několika lety koupili sousední pozemek a na něm postavili novou, větší moderní modlitebnu s potřebným zázemím, protože původní jim již nestačila. Měli jsme možnost si ji prohlédnout a pohovořit si i s bývalým kazatelem Alexandrem Nazarukem, který nyní jako důchodce slouží v nově založeném sboru v nedalekém Novomylsku. Ve Zdolbunově jsou dnes ještě další baptistické sbory a několik dalších je i v okolních vesnicích (Zdolbici, Kvasilově i jinde).

Další naší zastávkou byl Mirotín. Ten byl založen v roce 1902 na pozemcích, které zakoupilo asi 40 českých rodin z Michalovky, Jadvipola, Kupičova a dalších míst v blízkosti ukrajinské vesnice Hlupanin. Nová česká obec byla pojmenována Mirotín. Brzy se zde osamostatnil český baptistický sbor - v pořadí druhý na Volyni - po Michalovce. Asi po deseti letech byla v sousedství Mirotína založena další česká osada - Český Háj. V roce 1912 byla v Mirotíně otevřena nová baptistická modlitebna, postavená svépomocí. Sbor si na ni sám vyráběl i cihly. Do modlitebny se vešlo několik set lidí. Častokrát byla plná. Zejména slavnostních shromáždění o církevních svátcích se zúčastňovali i další Češi z Mirotína, Českého Háje a okolí. Mirotín se stal hlavním centrem volyňských českých baptistů. Souběžně vznikaly i další sbory a stanice. Některé byly převážně české, jiné národnostně smíšené. Pána Boha společně oslavovali Češi, Poláci, Ukrajinci, Rusové i Němci. Po vystěhování se Čechů do Československa převzal mirotínskou modlitebnu (kostel) sovětský stát a přestavěl ji na kulturní středisko. Tomuto účelu slouží dodnes. Vedle kostela je stále původní škola, dobře udržovaná, která slouží k základnímu vzdělání ukrajinských dětí. Jako škola slouží i další stavení z druhé strany kostela - původní chalupa Valáškových a po jejich vystěhování se do Československa v roce 1925 pak Pospíšilových. Funkční je i studna - stále ještě s rumpálem a kvalitní pitnou vodou.

Nedělní den byl pro všechny příležitostí k účasti na bohoslužbách, dopoledne v Rivnem - Basovom Kutu a v podvečer v Lucku. V Rivnem bylo ve shromáždění kolem 700 lidí všech generací, v Lucku ještě více. Křesťané na Ukrajině se radují z mimořádné náboženské svobody, která je největší v historii. Počet baptistů a dalších evangelikálních křesťanů značně roste. V posledních dvaceti letech se přibližně zdvojnásobil. Na Volyni je růst ještě větší. Úměrně tomu vznikají také nové sbory, nejen ve městech, ale i na vesnicích. V samotném Rivnem je nyní údajně 8 sborů. Z toho jeden je tvořen zejména bývalými narkomany, kteří uvěřili v Ježíše Krista jako svého Spasitele a přijali ho za Pána svého života. Byli vysvobozeni ze svého otročení alkoholu a drogám. Průběh bohoslužeb je poněkud jiný, bohatší než v ČR; úměrně tomu i delší. Ve sboru v Rivnem, kde jsme byli, mají 4 velké pěvecké sbory, z nichž jeden vždy slouží několika písněmi. Kromě základního kázání kazatele má kratší biblické slovo také několik bratří, včetně hostů z jiných sborů i zemí, přednášejí se básně, zaznívají svědectví a zkušenosti s Pánem. Své místo mají také pozdravy hostů, informace o nemocných, prosby o modlitby a podobně.

Po společném obědě v suterénu modlitebny jsme se s našimi hostiteli v Rivnem museli rozloučit. Tím však náš program nekončil. Jako překvapení jsme směli shlédnout misijní křesťanskou tiskárnu "Křesťanský život" v Lucku. Má 20 zaměstnanců. Vydává křesťanskou literaturu pro potřebu věřících i pro misijní práci, až ve statisícových nákladech.

V Lucku jsme měli příležitost se zúčastnit slavnostního shromáždění od 17 hodin. Konalo se v bývalém luteránském kostele (stále se mu zkráceně říká kircha), který byl po druhé světové válce v době sovětské vlády skladištěm, ale před několika lety mohl být upraven na baptistickou modlitebnu asi tisícičlenného baptistického sboru "Dům evangelia". Ten je nyní sice nejstarším (založen v roce 1921), ale jen jedním z šesti baptistických sborů v tomto městě. Slavnostní shromáždění, kterého jsme se směli zúčastnit, bylo zejména k 30. výročí práce dirigentky Lydie V. Hlinské ve sboru (současně byla připomenuta její další "kulatá" životní jubilea). Tato žena, odborně vzdělaná, vychovala za dobu svého působení v odborných kurzech asi 160 nových dirigentů baptistických pěveckých sborů na Ukrajině. Písně různých pěveckých sborů a skupin, krátká kázání, poezie, děkovné pozdravy a blahopřání sestře Lydii a hlavně oslava Pána Boha - to byla nápň tohoto nezapomenutelného shromáždění. Společný zpěv, smíšený pěvecký sbor, mužský sbor, děti, mládež, sóla a skupinky, bez doprovodu, se symfonickým orchestrem, dechovkou, klavírem, kytarami a dalšími hudebními nástroji, to vše znělo k Boží slávě. I účastníci zájezdu z mimocírkevního prostředí byli tímto shromážděním nadšeni.

Po krátké prohlídce blízkého historického okolí nás čekalo ještě jedno milé překvapení. Bylo to závěrečné občerstvení v budově nové, velké a moderní modlitebny baptistického sboru "Nový život" na ulici Koňakina 15a. Tato rozsáhlá modlitebna je dominantou této části Lucka a architektonicky i účelově je velmi zdařilá. Velmi citlivě propojuje prvky tradičních ukrajinských církevních staveb a moderní architektury. Hlavní, kruhový sál má 600 míst k sezení, menší sál má 250 míst. Je zde potřebné zázemí pro různé akce. Pro nedělní školu je zde asi 20 tříd. Do nedělní školy dochází pravidelně asi 170 dětí, z toho řada je z rodin nevěřících rodičů.

Tři dny na Ukrajině a dva cestovní dny rychle uběhly. Nelze však na ně rychle zapomenout.

Dobroslav Stehlík



NAHORU

© Občanské sdružení Exulant 2005 - 2008